Interview Saïda El Miniti, afgestudeerde cursist Specifieke Lerarenopleiding

Saida

Saïda El Miniti, 40 jaar, werkt als leerlingenbegeleidster in een secundaire school.

Beste Saïda, hoe ben je op het idee gekomen om de Specifieke Lerarenop-
leiding te volgen?

“Ik werkte al een tijdje in het onderwijs als leerlingenbegeleidster, maar ik had nog geen pedagogische bekwaamheid. Als je wilt dat leerlingen nadenken over hun gedrag, moet je eerst zelf pedagogisch bekwaam zijn. Dat vond ik heel belangrijk. Ik wilde een meer pedagogische achtergrond hebben. Elk woord dat je leert in de lerarenopleiding, komt je van pas in de praktijk. En daar gaat het over. Er zijn mensen die werken als leerlingenbegeleider/opvoeder, maar niet pedagogisch geschoold zijn. Hier moet verandering in komen.”

Wat is je ervaring met de opleiding?

“Ik heb er geen moment spijt van. Wij hadden een heel diverse, boeiende groep: een kapster, iemand die in de gevangenis werkte, iemand die al les gaf, … Dat was een enorme verrijking. De docenten zelf wisten van aanpakken. Ze hadden de nodige knowhow en expertise, dat maakt het ook gemakkelijker om de lessen vol te houden. Want de combinatie werk, gezin en opleiding is niet evident natuurlijk. Ik herinner me dat we een vak rond regelgeving kregen van een jurist, hij haalde veel voorbeelden aan uit de praktijk. Dat was een grote meerwaarde.”

Je doet je vak met passie? 

“Absoluut, ik ben er van ‘s morgens vroeg tot ‘s avonds laat mee bezig. Het fijne aan mijn job is dat ik ‘s morgens niet weet wat de dag zal brengen. Ik heb de onderwijsmicrobe goed te pakken. Het laat me niet los. De kinderen en jongeren zijn onze toekomst. Ik vertrek vanuit het Islamitische principe. Een belangrijk
woord is IQRA. En dat wil zeggen: lees. Onder lezen kan je veel verstaan. Lezen is onderwijzen. En als je iemand onderwijst, onderwijs je een hele maatschappij. Investeren in onderwijs is in het belang van ons allemaal!” #durftedromen

www.horito.be/specifieke-lerarenopleiding-slo